306512_407721609238340_1571360145_n

Wie EdgeRank begrijpt, haalt met vijf tips meer rendement uit Facebook

Elke Facebookgebruiker heeft het al gemerkt. Niet alle statusupdates van je vrienden of van de pagina’s die je volgt, komen op je prikbord. Facebook selecteert welke updates voor jou belangrijker zijn dan andere en enkel die zie je verschijnen. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de beheerders van fanpagina’s. Zo blijkt dat de gemiddelde statusupdate op een fanpagina slechts bij 8 % van de fans effectief te zien is. Gelukkig kun je daar iets aan doen. Als je begrijpt hoe EdgeRank werkt tenminste.

EdgeRank is een algoritme

Om te berekenen welke berichten belangrijk zijn en welke niet, bepaalt Facebook van elk bericht een aantal parameters. Met die parameters maakt de site een berekening en die geeft een score, de Edgerank score. Die formule is niet geheim. Dit is ze: ∑ ue we de. Maar echt toegankelijk is ze nu ook weer niet.

Objecten en edges

Een ‘object’ is een stukje inhoud dat op Facebook werd gepubliceerd. Dat kan een statusupdate zijn, of een foto, of een evenement, enz. Een ‘edge’ ontstaat wanneer gebruikers in interactie gaan met dat object. Zo ontstaan er edges wanneer iemand een foto leuk vindt, of een reactie plaatst bij een bericht.

Omdat de belangrijkheid van een item verschillend kan zijn voor individuele gebruikers, berekent Facebook die niet per object, maar per edge. Daarom heet die score ook EdgeRank. De drie parameters waarmee de score wordt berekend, hebben elk zo hun betekenis.

Affiniteit (ue)

Het gaat hier om de affiniteit tussen de gebruiker die het item bekijkt en de gebruiker of fanpagina die het item publiceert. Als je veel gemeenschappelijke vrienden hebt, stijgt de affiniteit. Als veel van je vrienden een fanpagina leuk vinden, stijgt de affiniteit. Als je veel interactie hebt, krijg je ook een hogere score voor affiniteit. Het kan daarbij gaan om het leuk vinden van elkaars statusupdates of het plaatsen van reacties bij elkaars berichten.

Gewicht (we)

Facebook berekent van elk object het gewicht. Een eenvoudige statusupdate die enkel uit tekst bestaat, krijgt de laagste score. Objecten met een illustratie, of nog beter, met een filmpje, wegen al een beetje zwaarder. Als een statusupdate een aantal keer leuk wordt gevonden, stijgt de score en als er gebruikers zijn die een reactie bij het bericht plaatsen, gaat de score weer omhoog. Als andere gebruikers die reacties ook leuk vinden, gaat de score opnieuw omhoog.

Tijd (de)

De parameter tijd is de eenvoudigste. Een nieuw bericht krijgt simpelweg een hogere score dan een ouder bericht.

Tips voor een hogere EdgeRankscore

Als je weet hoe Facebook de EdgeRankscore berekent, kun je daarop inspelen om het bereik van je pagina te verbeteren. Hierbij vijf tips:

  1. Reageer op berichten van andere gebruikers
    Beantwoord vragen of plaats een eenvoudige “vind ik leuk”. Het is goed voor de affiniteit van jouw profiel of fanpagina met die gebruiker en het geeft je een hogere Edgerankscore.
  2. Nodig uit tot interactiviteit
    Stel vragen, peil naar de mening van je bezoeker. Mensen gebruiken Facebook om interactief te zijn en om zelf iets toe te voegen aan het internet. Zorg dat je berichten zich daar dan ook toe lenen. Je werkt aan de affiniteit met je bezoekers en tegelijk neemt ook het gewicht van je bericht toe.
  3. Formuleer een duidelijke call to action
    Je bezoekers reageren sneller op je berichten als ze daar duidelijk toe uitgenodigd worden. Dat is vaak eenvoudiger dan het lijkt. Een mededeling als “We hebben een nieuwe …” kan ook geformuleerd worden als “Wat vind je van onze nieuwe …”. Het resultaat is dat meer mensen hun mening geven, meer mensen die meningen leuk vinden, meer mensen het met die mening niet eens zijn en hun eigen mening geven. Kortom, je krijgt een gesprek en dat is goed voor je EdgeRankscore.
  4. Gebruik multimediacontent
    Het is vaak niet zo moeilijk om je berichten te illustreren met beelden of filmpjes. Het is even opletten of die je die wel allemaal rechtenvrij kunt gebruiken, maar er is heel veel materiaal beschikbaar. Je doelpubliek bezoekt Facebook om zich te ontspannen. Naar foto’s en filmpjes kijken is één van de dingen die mensen graag doen wanneer ze Facebook bezoeken. Je bericht zal meer gewicht krijgen door de rijkere inhoud. Tegelijk mag je meer “vind ik leuks” en meer gedeelde berichten verwachten.
  5. Maak het plezierig
    Je komt bij je doelpubliek terecht in hun vrije tijd. Weinig mensen zijn geïnteresseerd in ernstige mededelingen. De appreciatie van een bericht luidt niet voor niets “Vind ik leuk”.

Uiteraard zijn er meer dan vijf tips om je EdgeRankscore en te verhogen en daarmee ook het bereik van je pagina te verbeteren. Voel je uitgenodigd om tips toe te voegen.

Posted in Sociale media and tagged , , .

2 Comments

  1. Pingback: Het gevaar van de beschikbare verontwaardiging |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>