Screenshot van het digitale jaarverslag van UZ Brussel

UZ Brussel wint Prijs voor Digitale Communicatie

Op donderdag 19 september won het UZ Brussel de Prijs voor Digitale Communicatie. Dat is een jaarlijkse prijs die wordt uitgereikt door Kortom, de vereniging voor overheidscommunicatie en door V-ict-or de vereniging van IT-coördinatoren bij lokale overheden. Het UZ Brussel krijgt de prijs voor zijn digitale jaarverslag De Switch. Dat is volledig terecht, want De Switch toont op een unieke manier hoe je met de inzet van digitale middelen een saaie publicatie als een jaarverslag eigentijds, aantrekkelijk en boeiend kunt maken.

Prijs voor digitale communicatie

Ik mocht de 27 inzendingen mee beoordelen. Een boeiende oefening, je zo eens onderdompelen in innovatieve ideeën. Er gebeuren fascinerende dingen in de overheidscommunicatie, helaas kan er er maar één winnen. Ik beschrijf met plezier waarom dat dit jaar UZ Brussel is.

Ontsnapt aan de PDF

Hoe vaak zie je niet dat een organisatie die ervoor kiest om digitaal te publiceren, zijn toevlucht neemt tot een PDF-bestand? Je spaart weliswaar de drukkosten uit, maar wordt je blad ook gelezen? Ik lees zelf niet graag PDF-bestanden op het scherm en ik zie mijn collega’s dat ook nooit doen. Ik zie wel vaak afdrukken van PDF-bestanden op de printer liggen. Hoe digitaal ben je dan nog aan het publiceren?

Drie lagen: interesseer mij eerst en vertel het mij daarna

Ik lees ook niet graag jaarverslagen. Ik lees eigenlijk helemaal nooit jaarverslagen. Jaarverslagen staan vol dingen die organisaties en bedrijven willen vertellen, maar er staat zelden iets in dat ik wil weten. Ik heb er door de jaren heen al veel ontvangen. Sommige waren gefotokopieerd, andere zijn mooi uitgegeven met verzorgde grafieken en glanzend papier. Het maakt geen verschil, ik lees ze niet. Het interesseert me niet. Ze zijn bijeengeschreven door mensen die dat elk jaar opnieuw moeten doen, en die proberen het in nieuwe bewoordingen te doen. Zoiets merk je.

UZ Brussel spreidt de boodschap over drie niveau’s. Een grafische animatie toont mij de essentie terwijl ik nadenk of ik meer wil weten. Dat werkt. Zelfs als ik alleen naar de animaties kijk, heb ik de kernboodschappen al meegenomen. Als ik die kernboodschap interessant vind, kan ik naar het tekstgedeelte en als ik echt volhardend ben, scroll ik door naar de onderste laag waar de cijfers staan. Alles even mooi vormgegeven.

Dat werkt ook. Bij mij toch. Interesseer mij eerst en vertel mij daarna je verhaal.

Digitaal kun je meten

Bij een publicatie op papier wordt zelden gemeten. We kennen de oplage, maar die hebben we zelf bepaald. Een oplage koop je. Een digitale publicatie als het jaarverslag van UZ Brussel kun je meten. Eenvoudig met Google Analytics. Het jaarverslag is op twee maanden tijd 3 500 maal bekeken, gelezen, beleefd .. Niet slecht voor een jaarverslag van een ziekenhuis. Er zullen wellicht heel wat mensen zijn komen kijken uit nieuwsgierigheid. Het gaat tenslotte om iets vernieuwends. Toch hebben ook die nieuwsgierige bezoekers de kernboodschappen mee.

Met wie spreek ik? Met Christophe!

Foto en avatar van Christophe Blockeel

Foto en avatar van verteller Christophe

Het UZ Brussel spreekt niet als een organisatie. Niet vanuit de raad van bestuur en niet uit monde van de voorzitter. Er is een verteller, een echte. Christophe Blockeel (@chrblockeel, maar hij tweet eigenlijk nog niet). Christophe Blockeel is vanalles, maar vooral gynaecoloog en klinisch professor. Zijn biografie staat mee in het jaarverslag. Christophe vertelt het verhaal van het UZ Brussel. Naar Christophe wil ik wel luisteren. Dat is heel wat anders dan het relaas van de raad van bestuur. Ik volg Christophe nu op twitter. Ik hoop dat hij daar binnenkort ook een verhaal heeft.

De andere laureaten (alfabetisch)

Flanders in seconds” van Toerisme Vlaanderen

Mijn Oostende” van Stad Oostende

Nieuwe website” van Stad Brugge

Vies Wijf” van Klasse

Geplaatst in Digitaal, e-Government, Uncategorized, Verhalen en getagd met , , , , .

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *