Tekstballonnen

Facebook: elke dienst z’n eigen pagina of één pagina voor iedereen?

De vraag die communicatieverantwoordelijken bij de overheid veruit het vaakst stellen over Facebook: “Laat je iedereen communiceren via de organisatiepagina of krijgt elke dienst een eigen pagina?” Een terechte vraag nu organisaties steeds meer proberen hun sociale media te structureren. Daarbij willen ze evolueren van een organisch gegroeide chaos naar een gecoördineerd gebruik. Zeker voor Facebook.

Diensten bestaan niet

Wat de diensten willen is hierbij onbelangrijk. Je publiek ligt niet wakker van diensten. Diensten verzinnen zich vaak een eigen doelgroep, waarbij ze zich gaan gedragen als een mini-organisatie met specifieke behoeften en speciale rechten en verworvenheden. Wanneer je dat als burger bekijkt lijkt dat een vreemde vraag. Burgers zijn niet geïnteresseerd in diensten, wel in dienstverlening. Diensten zijn voor een burger helemaal geen relevante categorie. Maak geen Facebook fanpagina voor een dienst omdat hij bestaat.

It’s about the network

Mensen denken vandaag in netwerken. We maken er zelf en we nemen deel aan de netwerken die anderen hebben gestart. In netwerken profileren we ons. We maken er onze identiteit en we toetsen die af aan anderen. Sommige netwerken werden gestart door een overheid en soms neemt een overheid deel aan bestaande netwerken. Sociale media zijn vaak een online afspiegeling van ons analoge leven en van onze sociale omgang met anderen. Net daarom zijn netwerken ook op Facebook een basisgegeven. We hebben ons eigen “vrienden”-netwerk , we zijn samen fan van pagina’s van bedrijven en organisaties en – nog sterker – we verenigen ons in Facebookgroepen. Een eerste criterium voor een afzonderlijke fanpagina op Facebook is dan ook: “Kun je rond het onderwerp van je fanpagina een netwerk opbouwen?” Voor een aantal thema’s ligt dat voor de hand. Een bibliotheek is een organisatie die bij uitstek geschikt is. Rijk aan content en met een sterke affiniteit bij de gebruikers. Vanuit een sportdienst kun je ook mensen vanuit een gemeenschappelijke belangstelling verenigen. Bovendien is een sportdienst sterk verbonden met de kleinere netwerken van individuele clubs. Een financiële afdeling heeft hier het nakijken. Voor hen is een fanpagina dan ook geen optie.

Is je netwerk duurzaam?

Een netwerk opbouwen rond een fanpagina vraagt tijd, veel tijd en een constante inspanning. Je moet je dus afvragen of je je fanpagina gedurende een langere periode kunt volhouden. Daarvoor moet je over voldoende content beschikken en die content moet ook een antwoord bieden op een blijvende behoefte. Een fanpagina voor vacatures is dus geen goed idee. Werkzoekenden hebben uiteraard een sterke belangstelling voor vacatures, maar eens ze een job gevonden hebben, verdwijnt de belangstelling. Je kunt die mensen dus niet op een duurzame manier aan je netwerk binden.

Bekijk daarom je organisatie en je socialemedialandschap eens vanuit het perspectief van de burger en uiteraard met deze twee criteria in het achterhoofd. Met een goede organisatie van je rollen en accounts bereik je meer tevredenheid bij je doelgroepen en meer resultaat voor je organisatie.

In mijn boekje “Een socialemediastrategie in 7 stappen” vind je een concreet plan om sociale media structureel en op een haalbare manier aan te pakken. Er is ook een bijhorende opleiding die zowel in open aanbod als in-huis kan gegeven worden.

Geplaatst in Geen categorie, Media, Opleiding, Sociale media en getagd met , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *