Communiceren via sociale media is ook het loslaten van kanalen

Geen enkele organisatie bezit of controleert sociale media. Anders dan bij drukwerk of een website ben je bij sociale media één van de vele aanwezigen. De uitdaging bestaat erin je plaats te veroveren in de netwerken van die gebruikers. Duidelijke doelstellingen en een uitgewerkte socialemediastrategie zijn daarbij onontbeerlijk.

Socialemediaprofielen worden te vaak gebruikt als een website. Organisaties beschouwen ze als hun tuintje op het internet. Ze voelen zich verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Dat is comfortabel, communiceren gebeurt dan op eigen terrein, in een omgeving die ze zelf hebben ingericht en die vertrouwd aanvoelt. Zeker in het begin is het moeilijk om te gaan met berichten die niet passen in de communicatiestrategie. Een organisatie heeft zeker ook online een eigen plek nodig, maar net zoals offline moet je ook op sociale media de deur uit om mensen te ontmoeten. Om het gesprek aan te gaan met anderen daar waar je een rol kunt spelen, vaak in hun omgeving, soms in de jouwe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *