Een socialemediastrategie in 7 stappen – de opleiding bij het boek

socialemediastrategieDe meeste organisaties zijn actief op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je echter een strategie nodig. In deze opleiding leer je hoe je in 7 haalbare stappen een duurzame socialemediastrategie uitbouwt.

Aan de hand van voorbeelden, tips en praktische oefeningen leer je:

  • Concrete doelstellingen voor je sociale media formuleren
  • De juiste kanalen kiezen
  • Een contentplan opstellen
  • De sociale media doeltreffend organiseren met je management en je collega’s
  • Hoe je je beter richt op je doelgroepen.

Met deze opleiding kan je organisatie op een effectieve manier en vol zelfvertrouwen gebruikmaken van alle mogelijkheden die sociale media te bieden hebben.

De ideale handleiding bij deze opleiding is het gelijknamige boek “Een socialemediastrategie in 7 stappen“, uitgegeven bij Politeia.

Doelgroep en vereiste voorkennis

Communicatieverantwoordelijken en medewerkers bij de overheid en socialprofitorganisaties. Je hebt een praktische basiskennis van de belangrijkste sociale media.

  • Je organisatie wil op een strategische, doelgerichte manier gebruikmaken van sociale media.
  • Er is een wirwar van accounts en profielen ontstaan waarbij niemand nog echt een overzicht heeft.
  • De sociale media zijn niet gedragen door het management.
  • Je gebruikt sociale media, maar je haalt niet de verwachte resultaten.

Deze opleiding kan zowel in een open aanbod via opleidingsinstellingen als in-huis bij organisaties. De in-huisopleiding kan openstaan voor alle medewerkers die een rol spelen in de communicatie via sociale media.

Methode en leermiddelen

Doceren afgewisseld met groepswerk en discussies.

Inhoud

  • Sociale media als onderdeel van je kanaalstrategie
  • Een strategische aanpak voor een resultaatgerichte communicatie
  • Organisatie van de accounts
  • Een policy voor een gedragen gebruik van sociale media
  • Branding en huisstijl
  • Opbouwen van een contentstrategie
  • Monitoring en webcare, de vinger aan de pols van de conversatie

Planning

Deze opleiding duurt in principe een volledige dag. (2 x 3 uur). In optie kan een halve terugkomdag toegevoegd worden. Op die manier kunnen de deelnemers na het eerste deel aan de concrete toepassing in hun eigen organisatie werken. Eventuele vragen en knelpunten kunnen ter sprake komen tijdens de terugkomdag.

Vraag over deze opleiding?

Eén reactie

  1. Pingback: Facebook: elke dienst z’n eigen pagina of één pagina voor iedereen?De Conversatie | De Conversatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *