Op sociale media communiceer je in de context van de ander

Met een juist gebruik van sociale media communiceren organisaties op een ander niveau, gelijkwaardig met hun publiek, deelnemend aan de conversaties in hun netwerken.

Overheden en bedrijven treden uit hun eigen logica en leven zich in in de context van hun gesprekspartners. Organisaties zijn niet langer de initiatiefnemers van communicatie. Burgers en klanten communiceren vanuit een eigen situatie, een context. Wie met verbouwingsplannen rondloopt gaat op zoek naar informatie, naar meningen en tips, naar expertise. Hij leest webpagina’s. Hij stelt vragen op internetfora en op sociale media. Op twitter is de hashtag #dtv (durf te vragen) niet voor niets een topper. Overheden en bedrijven kunnen op sociale media deelnemen aan die gesprekken, aan die uitwisseling van concrete informatie. Zo kunnen ze voor de gebruiker het verschil maken. Ze informeren over de stedenbouwkundige vergunning in de context van de burger die ook praat met de bank, met de aannemer, met de architect, met de leverancier van de natuurstenen tegels. De kers op de taart is dat ze hierbij de nodige empathie aan de dag leggen en zich inschakelen in het verhaal van de verbouwing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *