Sociale media zijn gekaderd in organisatiedoelstellingen

Sociale media zijn geen doelstelling. Ze zijn een communicatiemiddel dat je kunt inzetten om de doelstellingen van je organisatie te realiseren.

Een breed gamma profielen op verschillende sociale media en hoge aantallen volgers en fans zijn middelen om actiever en gerichter te kunnen communiceren. “Wij zitten op Facebook en Twitter” is leuk maar waardeloos. Veel organisaties hebben ooit profielen aangemaakt omdat het “in” is. Ze gebruiken sociale media om informatie te zenden. Elke dag een nieuw bericht en de doelstelling lijkt bereikt. Het inzetten van sociale media heeft echter pas zin wanneer je ze kunt inpassen in een organisatiedoelstelling. Als je wijkbewoners wil laten meedenken over de herinrichting van een plein, kom je met sociale media een heel eind. Je kunt meningen verzamelen, luisteren naar bekommernissen. Je kunt mensen binnen dat thema met elkaar in contact brengen en samen laten creëren, ideeën laten uitwerken. Het nieuwe plein wordt een plein van de wijkbewoners. Ze hebben er zelf aan meegebouwd. Je kunt je klanten ook laten meedenken over je dienstverlening, aan je loketten, in je zorgverlening, aan de keuze van activiteiten en evenementen die je organiseert. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is leuk als je profielen veel volgers hebben en als je veel reacties krijgt op je berichten, maar uiteindelijk heb je pas écht succes op sociale media als je ook als organisatie je doelstellingen kunt bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *