Workshop doelgroepencommunicatie

Photo Credit: JD Hancock via Compfight cc

Photo Credit: JD Hancock via Compfight cc

 

De burger is de belangrijkste doelgroep van overheidscommunicatie. Overheden die met participatie goed bezig zijn, luisteren ook naar de burger. Hoe stellen we ons die burger voor? Iemand zoals wijzelf? Communicatievaardig en goed gediplomeerd? Gezond en fit en comfortabel in de middenklasse.

In Vlaanderen is 1 op 5 inwoners ouder dan 65. 1 op 10 kinderen groeit op in armoede. In Antwerpen volgen 14 000 inwoners een cursus Nederlands. 5 tot 10 % van de Vlamingen heeft dyslexie. Meer dan een miljoen Vlamingen heeft moeite om informatie uit geschreven teksten te halen.

Doelstelling

In deze opleiding leren we hoe je hierop kunt inspelen, hoe je met de specifieke noden van doelgroepen kunt rekening houden zodat je iedereen bereikt. Net daarmee wordt communicatie ook echt effectief. Je leert hoe je met praktische tips de toegankelijkheid van je communicatie verbetert, maar ook hoe je je communicatiestrategie kunt aanpassen om met iedereen te communiceren.

Doelgroep en vereiste voorkennis

Communicatieambtenaren en medewerkers en iedereen die communiceert met moeilijk bereikbare groepen.

Methode en werkmiddelen

Doceren, afgewisseld met praktijkvoorbeelden en groepswerk

Inhoud

  • De mensen in de doelgroep. Met wie communiceer je eigenlijk?
  • De doelgroep in een communicatieplan
  • Knelpunten, de blinde vlekken in je communicatieplan
  • Het kiezen van de juiste communicatiekanalen en het verwoorden van de boodschap
  • Luisteren naar moeilijke doelgroepen
  • Geïntegreerde communicatie, een oplossing voor iedereen

Organisatie bij PIVO, Vlaams-Brabant

Logo-PIVO-2

 

Maandag 16 februari 2015 van 9 tot 12 u.
Pivo, Poverstraat 75, Asse
Prijs 48 euro
Info en inschrijvingen
Contact: Annemie Mignon, 02 456 89 26

 

Vraag over deze opleiding?